Plannen voor nieuw stadsdeel ZuiderC

2024-01-19 Balkonnetjes.jpgzaterdag 20 januari 2024 17:55

Donderdag was demissionair minister Hugo de Jonge in Lelystad om zijn handtekening te zetten voor de bouw van 15.000 woningen ten zuiden van de Larserdreef. Voorlopige werktitel voor dit nieuwe stadsdeel is ZuiderC. Ook de Warande valt onder dit gebied.

Er wordt gebouwd in de mix: huizen en appartementen in verschillende prijsklassen, waarvan het grootste deel “betaalbaar” en met ruim voldoende sociale woningbouw.

De plannen sluiten aan bij de Woonvisie van Lelystad, waaraan ook de fractie van de ChristenUnie een flink aandeel heeft geleverd. De fractie juicht de plannen toe, omdat ze altijd voorstander is geweest van de bouw van 15.000 woningen in Lelystad Zuid. Juist het bouwen in de mix komt overeen met ons standpunt in het verkiezingsprogramma. Ook heeft de fractie gehamerd op het belang van goede voorzieningen - inclusief levensbeschouwelijke – bij de bouw van een nieuwe wijk.

De gemeenteraad moet de plannen voor ZuiderC nog goedkeuren vóór het zomerreces. De ChristenUnie volgt de ontwikkelingen op de voet.